Pismo z zasobów Archiwum Miejskiego w Bydgoszczy, akta Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego 
w Toruniu, Referat C,  nr 23312 (Rozbudowa sieci kolejowych).

Dokument - maszynopis.

Zapiski wykonane kolorem czarnym stanowią opis elementów dokumentu, których z oczywistych względów nie można było przedstawić. W dokumencie pozostawiono oryginalną pisownię.



 
Magistrat 
Toruń, dnia 21. lutego 1928 r.
Wydział Prezydjalny
L. dz. Prez. 256/28
Dotyczy
połączenia Czarnowo z
linją Fordon – Ostromecko
Odpis
 
Do 
Dyrekcji Kolei Państwowych
w Gdańsku


      Wniosek postawiony przezemnie na posiedzeniu Dyr. Rady Kol. w dniu 21.XII.1927 r. o wybudowanie połączenia kolejowego długości około 4 klm pomiedzy Czarnowem i linją Fordon – Ostromecko ponawiam imieniem miasta Torunia z następującym uzasadnieniem:
1) Stworzy się bezpośrednia komunikację po prawym brzegu Wisły między Bydgoszczą a Toruniem niewielkim stosunkowo kosztem.
2) Obecnie martwa linja Toruń – Czarnowo jako część linji Toruń – Bydgoszcz ożywi się i stanie się niewspółmiernie pożyteczniejszą niż obecnie.
3) Połączenie Toruń – Bydgoszcz po prawym brzegu Wisły będzie dla ruchu osobowego na przestrzeni Bydgoszcz – Toruń /dworzec szkolny/ o 7 – 8 klm krótsze a więc i tańsze niż Bydgoszcz – Toruń - /dworzec miejski/ po lewym brzegu Wisły; dla przewozu towarów dyferencja na korzyść nowego połączenia będzie ta sama, o ile weźmie się pod uwagę jako stacje końcową lewobrzeżnego połączenia dworzec Toruń – Mokre a nie dworzec Toruń – Przedmieście niedogodny dla mieszkańców Torunia.
4) Umożliwi się stworzenie odciążenia istniejącego obecnie mostu kolejowego w Toruniu, który będzie przez to pojemniejszy dla polepszenia ruchu podmiejskiego obecnie niezadawalniającego.
5) Bezpośrednie połączenie między Toruniem i Bydgoszczą za pomocą mostu pod Fordonem będzie miało ze względów strategiczno – wojskowych znaczenie jako rezerwa na wypadek uszkodzenia mostu pod Toruniem.
6) Urzeczywistni się zamierzenia projektowane już przed wojną światową.

 
 
Prezydent
 
/Bolt/